wtorek, 12 sierpnia 2014

Puszcza Wkrzańska i Równina Wkrzańska - Nowe Warpno /8/


Puszcza Wkrzańska i Równina Wkrzańska - Nowe Warpno

Czas zwiedzić miasto. Byłem w Nowym Warpnie kilkanaście lat temu, na początku XXI wieku. I jestem pod olbrzymim wrażeniem, jak to miasto się zmieniło. Czyste, zadbane, odnowione. Chyba nawet nigdzie nie zauważyłem gryzmołów na murach. Normalnie zwątpiłem czy to jeszcze jest polskie miasto. Tak czystego polskiego miasta jeszcze nie spotkałem.

Miasto lokowane około 1295 roku. Dzisiaj liczy około 1.200 mieszkańców ( przed wojną około 2.100 osób).


Zabytki chronione prawem w Nowym Warpnie:
  • kościół pw. Wniebowzięcia NMP z XV, gotycki z barokowym wyposażeniem, przebudowany w 1693 r. i w XIX wieku,
  • pałac w Karsznie
  • ratusz o konstrukcji ryglowej, z 1697,
  • Kościół św. Huberta w Nowym Warpnie-Karsznie, ryglowy, z XVIII w.,
  • teren Starego Miasta z połowy XV w.
  • poczta przy ul. Kościuszki 58, z około 1905,
  • dom szachulcowy z XVIII/XIX w., ul. Kościelna 2
  • dom szachulcowy, z XVIII/XIX w., Plac Zwycięstwa 3
Obok kościoła pw. Wniebowzięcia NMP znajdują się dwa głazy-pomniki: ku czci zmarłych mieszkańców Nowego Warpna oraz drugi poświęcony Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II.





































c.d.n.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękujemy za odwiedziny i komentarz. Życzymy miłego dnia.